TIEDOTE

Julkaisuvapaa 16.01.2017

ÄHTÄRI ZOO PANDATALON RAKENNUSOHJELMA ETENEE

Ähtärin kaupunginvaltuusto päätti 16.1.2017 pitämässään kokouksessa myöntää 8.200.000 euron omavelkaisen takauksen kiinteistöleasing- ja muulle rahoitukselle Pandatalon rakentamiseksi.

Pandahanketta toteuttamaan Ähtärin Eläinpuisto Oy on perustanut oman yhtiön Snowpanda Resort Ähtäri Zoo Oy Ltd. Yhtiön koko osakekannan omistaa Ähtärin Eläinpuisto Oy. Pandatalon KVR pääurakoitsijana toimii Lemminkäinen Talo Oy. Kokonaisuuteen kuuluu myös Snowpanda Resort Ähtäri Zoo Oy:n toteutettavia omia urakoita. Rakentaminen pyritään aloittamaan mahdollisimman nopeasti virallisten päätösten jälkeen. Pandatalo, sisä- ja ulkotarhat on tarkoitus valmistua joulukuun 2017 alkuun mennessä.

Hanke on osa Ähtäri Zoon pitkäaikaista Master Plan 2030 kehittämisohjelmaa. Kyseessä on kokonaisuus, jossa vahvistetaan Ähtäri Zoon kansainvälisesti tunnustettua toimintaa uhanalaisten lajien suojelemiseksi ja jatketaan vahvaa kehittämistyötä maamme johtavaksi luonto- ja perhematkailun kohteeksi.

Ähtäri Zoo tähtää pandojen tuloon Suomeen kuluvan vuoden joulukuussa. Hankkeen asiantuntijat valmistelevat parhaillaan yhteistyössä Kiinan metsähallinnon kanssa lopullista pandojen suojelun yhteistyöohjelmaa, johon sisältyy lajin luonnonkannan suojelutoimia Sichuanissa, sekä tarhattujen pandojen hyvinvointiin, eläinlääkintään ja luonnolliseen lisääntymiseen tähtäävää työtä. Hankkeen taustalla on kiinalaisten ja suomalaisten asiantuntijoiden pitkäaikainen yhteistyö jättiläispandojen kotimetsien suojelussa Kiinassa.

Jättiläispandojen ohjelmakokonaisuus julkaistaan yhteisesti Kiinan kanssa sovittavan ajankohtana. Kiinan ulkopuolelle on sijoitettuna noin 50 jättiläispandaa. Suojelutarhauksen tavoitteena on uhanalaisen lajin säilyminen kaikissa olosuhteissa.

Hankkeeseen voi tutustua Ähtäri Zoo Pandaportaalin www.pandaportal.fi kautta.

Ähtärin Eläinpuisto Oy – Ähtäri Zoo
Juhani Haapaniemi, toimitusjohtaja
juhani.haapaniemi(at)ahtarizoo.fi
www.ahtarizoo.fi