• instagram
  • instagram

 

PANDAMATKAILIJOIDEN ODOTUKSET TÄYTTYIVÄT KESÄSESONGIN KESKELLÄKIN

 

 

Jopa 98 % Ähtärin matkailualueen kävijöistä kokee, että vierailu vastaa odotuksia tai ylittää ne. Kävijöistä 53 % tietää tulevansa Ähtäriin todennäköisesti myös uudelleen ja lähes 88 % suosittelisi aluetta melko tai hyvin todennäköisesti ystävilleen. Nämä tiedot selviävät Ähtärin matkailualueella teetetystä kävijätutkimuksesta, johon vastasi kesäviikkojen 30 - 31 aikana yht. 234 alueen asiakasta.

Kyseessä on seurantatutkimus helmikuussa Pandatalon avauduttua teetetylle kävijätutkimukselle. Eläinpuisto, pandat ja lapsille tarjottavat kokemukset ovat vahvistaneet asemaansa tärkeimpinä matkailijoiden tulomotiiveina alueelle. Kesätutkimuksen mukaan matkailijoiden rahankäyttö matkamuistojen ja muiden ostosten tekemiseen seudulla on lisääntynyt. Sen sijaan esimerkiksi majoitukseen kesämatkailijat kuluttavat talvea vähemmän rahaa.

Positiivista palautetta kävijät antoivat erityisesti alueen luonnosta ja ympäristöstä, viihtyisyydestä ja siisteydestä. Asiakkaat arvioivat palvelun kokonaisuutena hyväksi, keskiarvolla 4,1 (talvella 4,2). Kesätutkimuksen tulosta tukevat myös alueella kerättävän jatkuvan asiakaspalautteen tulokset: myös siinä yhteensä 1214 tähän mennessä vastannutta matkailijaa ja pandatalon vierailijaa ovat antaneet matkailualueelle saman arvosanan. -Tällä hetkellä vasta hiukan yli kolmannes kävijöistä hankkii lippunsa Pandataloon ja eläinpuistokierrokselle ennakkoon netistä, joten hetkellisiä jonoja lipunmyyntipisteelle on syntynyt väistämättä. Aluetta myös kehitetään jatkuvasti, mikä on näkynyt kävijöille esimerkiksi työmaakoneina tai muutoksena totuttuun puiston kierrossuuntaan. Merkityksellistä on se, että voimme nyt tutkimuksen pohjalta todeta onnistuneemme kokonaisuutena - olemme täyttäneet matkailijoiden odotukset keskellä kiireisintä kesäsesonkiakin, toteaa Ähtäri Zoo Panda Visit -hankkeen projektipäällikkö Satu Keski-Valkama.

Matkailijat toivovat lisää majoituskapasiteettia sekä oheispalveluita

Kehitettävääkin toki löytyy. Asiakkaat toivoivat panostuksia vapaa-ajanpalveluihin ja aktiviteetteihin, kahvila- ja ravintolatarjontaan sekä majoituspalveluihin. -Näihin kehittämiskohteisiin voidaan tarttua yhdessä alueen toimijoiden kanssa. Ähtäri Zoo Panda Visit -hankkeessa tehdään työtä muun muassa aktiviteettitarjonnan kehittämiseksi, ja muita mielenkiintoisia suunnitelmia on linjattu mm. keväällä päivitetyssä Ähtäri Resortin kehittämisstrategiassa (Master Plan), Keski-Valkama toteaa.

Kesän Panda Visit -asiakastutkimuksen tilaajana toimi Ähtärin Eläinpuisto Oy:n ja Haaga-Helia Ammattikorkeakoulun yhteistyöhanke Ähtäri Zoo Panda Visit, joka saa rahoituksensa Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta Euroopan maaseuturahastosta. Tutkimustuloksia hyödynnetään hankkeessa palveluverkoston ja yhteistuotteiden kehittämisessä. Tutkimuspäällikkö Petteri Ohtonen esittelee kävijätutkimuksen tuloksia hankkeen syksyn aloitustilaisuudessa ”Käyttäjälähtöisesti kv-markkinoille”, joka pidetään ke 5.9. klo 12-16 Ähtärissä FamilyGolfin klubiravintolassa.

Lisätiedot:

tutkimuspäällikkö Petteri Ohtonen, Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu, p. 040 826 8183, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

projektipäällikkö Satu Keski-Valkama, Ähtäri Zoo p. 044 539 3550, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Ähtäri Zoo Panda Visit -hanke (35781)

hankelogot 

 

 

  • flowpark ahtarizoo
  • luoman hirvimokit
  • honkiniemi
  • naavaresort
  • valkeisenloma

 

Web design by Mainostoimisto Uniikki

Hotelli Mesikämmenen varausehdot
Muiden kohteiden varausehdot