• instagram
  • instagram

 

Vierailijoista 93% suosittelee Ähtäri Zoon aluetta

Talvilomaviikkojen aikana toteutetun asiakastutkimuksen mukaan Ähtäri Zoon henkilökunnan ystävällisyys, turvallisuus ja siisteys sekä maine saavat kiitettävät arvosanat. Vierailua Ähtärin Zoon alueelle suosittelisi 93% vastanneista (hyvin todennäköisesti 54% ja melko todennäköisesti 39%). Tutkimusaiheena mukana oli myös vastuullista matkailua selvittävä osuus. Noin 60% tutkimukseen vastanneista kertoi tuntevansa vastuullisen matkailun teemaa. Alueen yritysten ja käyntikohteiden osalta asiakkaille näkyvimmäksi asioiksi ja huomioiksi nousivat jätteiden lajittelu/vähentämiseen liittyvät asiat, erityisryhmien huomioiminen ja palvelujen esteettömyys. Eniten kehittämistä vastuullisuuteen liittyvistä asioista tarvitaan henkilökunnan taitoon kertoa yritysten vastuullisesta toiminnasta. Kaiken kaikkiaan vastuullisuudessa on Ähtärin alueen yrityksillä ja toimijoilla vielä kehitettävää. Tämä arvio koskee monia muitakin Suomen matkailualueita ja Visit Finland onkin käynnistänyt vastuullisen matkailun kehityshankkeita vastuullisen matkailuun liittyen. Lisätietoja Visit Finlandin kehitystyöstä kestavä matkailu lyhyesti<https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/verkostot/matkailu/vastuullisuus/kestava-matkailu-lyhyesti/> sivustoilta.

Ähtärin alue vastannut hyvin kävijöiden odotuksia
Viisi tärkeintä syytä tulla Ähtärin alueelle ovat jättiläispandat Lumi ja Pyry, Eläinpuisto kokonaisuutena, loman viettäminen, perheen yhdessäolo ja kokemuksen antaminen lapselle. Kysymykseen kuinka Ähtärin alue vastasi odotuksia vastattiin mm. ”Different style of zoo, hieno, siisti, ystävällinen paikka, hyvin tyylikäs paikka, pandat ihania, uskon hyvään eläintarhaan, luonnonläheinen tunnelma, luonto oli hyvin huomioitu, luonto, järvet joka kerta kauniimmat, pandatalo, pandatalo on hieno paikka, pandatalon erinomainen siisteys, pandojen olot todella hyvät, parantunut viime käynniltä, selkeä reititys eläinpuistossa ja muualla.”
Arvioitaessa Ähtäri Zoon ja lähialueen palveluja lapsiperheen kannalta hieman alle 80% piti joko hyvänä tai erittäin hyvänä alle kouluikäisille lapsille. Yli 80% piti palveluntarjontaa 7-12 vuotiaille hyvänä tai erittäin hyvänä. Yli 60% mielestä palveluntarjonta 13-17 vuotiaille oli hyvää tai erittäin hyvänä.
Parannusehdotuksena toivottiin erityisesti lapsille jotain yhteistä puuhaa tai kilpailuja, kiipeilyleikkipuistoa tms.

Yöpymiseen ja kulkuyhteyksiin käytettiin eniten rahaa
Perheiden rahankäyttö (keskikoko 3,6 henkilöä) päätulokset ovat seuraavat, mediaani-tulos:
•Majoitusta ostaneet käyttivät yöpymiseen n. 200 €
•Kulkuyhteyksiin käytettiin n. 110 €
•Käyntikohteiden lippujen ostajat käyttivät rahaa keskimäärin n. 100 €
•Ostoksia kaupoissa tehneet käyttivät rahaa n. 50 €
•Polttoainetta ostaneet käyttivät rahaa n. 50 €
•Kahvila-ja ravintolapalveluihin käytettiin n. 50 €

Jatkuvan seurannan periaate
Ähtäri Zoo Panda Visit -hanke toteutti asiakastutkimuksen henkilöhaastatteluina 18.2.-3.3.19. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää asiakaskokemusta Eläinpuiston, Pandatalon, Hotelli Mesikämmenen ja muiden alueella toimivien yritysten asiakkailta. Tulosten luotettavuus on hyvä, vastaajamäärä 209 henkilöä, on riittävä luotettavan kokonaisanalyysin tekemiseen. Noin 200 henkilön otoksella tutkimuksen virhemarginaali on suurimmillaan +/-7 prosenttiyksikköä suuntaansa. Tulosten analysoinnin ja raportoinnin teki Haaga-Helia amk. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin alihankkijan toimesta ja haastattelijat koulutettiin tiedonkeruutyöhön henkilökohtaisesti. Otantamenetelmänä käytettiin satunnaisotantaa. Ähtäri Zoo toteuttaa vastaavia tutkimuksia säännöllisin väliajoin kehittyäkseen palvelun tarjoajana edelleen.

 

 

  • flowpark ahtarizoo
  • luoman hirvimokit
  • honkiniemi
  • naavaresort
  • valkeisenloma

 

Web design by Mainostoimisto Uniikki

Hotelli Mesikämmenen varausehdot
Muiden kohteiden varausehdot