• instagram
  • instagram

Ähtäri aloittaa venäläisille suunnatun Uuden Vuoden matkailumarkkinoinnin ja myynnin


Kuudestaan ry on myöntänyt hankerahoituksen Ähtäri Matkailu Oy:lle ÄHTÄRI BOOST - venäläinen Uusi Vuosi, matkailun markkinoinnin, myynnin, asiakaspalvelun, tarjonnan ja yhteistyön toimintamallin kehitykseen Ähtärissä.
 
Ähtärin Matkailu Oy yhdessä ähtäriläisten matkailuyrittäjien kanssa on päättänyt elvyttää Venäjälle suunnattua markkinointia käynnistämällä ja pilotoimalla matkailun tuotekehitystä ja markkinointia yhteistyöhankkeen avulla. Hankkeesta tehdään pilottiluonteisesti toimenpiteitä, jotka jatkossa olisi mahdollista toteuttaa myös muihin valittuihin kohdemaihin. Yhteistyötoimenpiteellä yritysryhmän markkinointitoimenpiteitä suunnitellaan ja toteutetaan pääasiassa digitaalisesti mm somemarkkinointina.
 
Hankkeen päätavoitteena on hankkia ja tuottaa alueen pienille yrityksille uutta tietoa ja taitoa tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä sekä markkinoinnissa.  Merkittävä tavoite on kasvattaa alueen ympärivuotista matkailua, kasvattaa kävijämääriä ja saadaan aikaan toimiva tuotekokonaisuus. Hankkeessa kiinnitetään huomiota myös asiakaspalveluun ja matkailijakokemukseen. 
 
Ähtärissä toteutettiin vuosina 2010 - 2013 menestyksekäs venäläisiin matkailijoihin kohdennettu markkinointikampanja. Kolmena vuodenvaihteen sesonkina, jotka olivat kukin kestoltaan vajaa kolme viikkoa, saatiin Ähtäriin noin tuhat venäläistä matkailijaa. Vuonna 2014 Venäjän sisäinen tilanne romahdutti venäläisten matkailuinnostuksen koko Suomessa muutamiksi vuosiksi. Nyt tilanne on elpynyt ja naapurimaan vierailijat suunnistavat jälleen ulkomaille. Visit Finlandin tutkimusten mukaan venäläiset ovat maamme suurin yksittäinen matkailijaryhmä. He matkustavat Suomeen ympärivuotisesti ja kuluttavat eniten rahaa. Venäläinen matkailija etsii lomallaan monipuolista tekemistä ja sellaisia elämyksiä, joista voi kertoa loman jälkeen tuttavapiirissä. 
Aiemmat kokemukset osoittivat, että Ähtäriin saapuneet venälisturistit käyttivät laajasti myös Ähtärin ulkopuolisia palveluja, kuten majoitusta, käynti- ja ostoskohteita. 
 
Hanke konkretisoituu yhteisellä verkkosivustolla ja verkkokaupalla, jota kautta matkailija voi hahmottaa alueen palvelukokonaisuuden. Verkkokaupan kautta asiakas voi itse vaikuttaa lomaohjelman sisältöön ja samalla hallita lomabudjettiaan. Sivustolle tulee myös ohjeet kuinka Ähtäriin tullaan, etäisyydet, junayhteydet, auton vuokraus jne.
 
Kuudestaan ry:n hallituksen päätöksen perusteluissa todettiin, että hanke soveltuu Kuudestaan strategian kohtaan ”Kehittyvät elinkeinot ja yrittäjyys”. Hanke tukee alueen matkailuyrittäjyyttä ja yritysyhteistyötä. Hankkeen toimenpiteisiin voivat kaikki alueen yrittäjät osallistua. Hankkeella uskotaan olevan vaikutuksia matkailijamäärien kasvuun ja hankkeella tuotettavaa markkinointimallia on helppo muokata sopivaksi myös muiden maiden, kuin Venäjän markkinointiin.   Hankkeen Leader-rahoitus on 80 %, loppurahoitukseen osallistuvat alueen matkailuyrittäjät.
 
Ähtärin Matkailu Oy aloitti hankkeen omalla riskillä 1.9.2019 ja palkkasi hankevetäjäksi Irma Kuoppalan. Hankkeessa on jo ehditty pitää työpajoja, suunnittelupalavereita ja toteuttaa verkkosivustoa/verkkokauppaa. Alueella on vieraillut myös venäjänkielinen somettaja, joka on tutustunut palvelutarjontaan. Verkkosivustoon voi tutustua osoitteessa www.visitahtari.ru 
 
 
Lisätietoja:
 
Irma Kuoppala
hankevetäjä
Ähtärin elinvoima- ja matkailukeskus Porstua
puh.  040 662 4661
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

  • finnish travelgala2018 vuoden matkailualan tulokas
  • fi FI 2x
  • flowpark ahtarizoo
  • luoman hirvimokit
  • honkiniemi
  • naavaresort
  • valkeisenloma

 

Web design by Mainostoimisto Uniikki

Hotelli Mesikämmenen varausehdot
Muiden kohteiden varausehdot